Znáte to z reklamy. Naučte se cizí jazyk jako dítě. Snadno. Bez námahy. Jak to, že jako dospělí s cizími jazyky tak bojujeme, ale děti se jazyk naučí samy? Nešlo by to v dospělosti udělat stejně?
Určitě šlo. Ale nechcete to.
Malé dítě se rozhodně neučí jazyk samo a bez námahy. Období vývojového zrání, které probíhá v době, kdy se učíme mluvit, je možná nejnáročnější v životě. Nejspíš nikdy později se už náš mozek nebude tak měnit – a tu změnu si musíme tvrdě odpracovat. Je to nesmírně náročné. Možná právě proto to příroda zařídila tak, že si z této doby nic nepamatujeme, přesněji ty vzpomínky nejsou přímo přístupné našemu vědomí. Ano, dítě se v té době naučí nový jazyk. Klidně i víc jazyků. Tvrdit ale, že je to snadné a bez námahy jen proto, že si to nepamatujeme, není moc dobrý argument. Blahosklonně pozorovat malé děti, jejichž vyčerpaný mozek potřebuje trávit víc než půl dne spánkem, a podivovat se, jak jim to jde s jazykem samo, možná nebude až tak moudrý pohled na věc.
Při učení jazyka dítěti vyzrávají mozkové řečové systémy, senzorický i motorický. Nejen to, dítě se učí pracovat se vztahem jazyka k realitě, poznává symbolické a metaforické myšlení. My, dospělí, tohle vše už máme. Jaký má smysl učit se cizí jazyk, aniž bychom využívali nástroje, které máme k dispozici?
Učit se jazyk stejně jako malé dítě trvá strašně dlouho. Řekněme, že se chcete domluvit s cizinci aspoň jako čtyřleté dítě. Předpokládejme, že vývoj řeči zabere cca 20% času, který je dítě vzhůru. To je spíše střízlivý odhad, jazyk se dítě učí skoro pořád, i ve spánku, je to jeden z nejnáročnějších vývojových úkolů. Za čtyři roky se takto dostaneme k 3650 hodinám. Kdybychom to opravdu dělali jako dítě, v běžném jazykovém kurzu bychom strávili víc než 45 let. Ve skutečnosti se v takovém kurzu s intenzitou 1x týdně dostanete z nuly na slušnou komunikativní úroveň zhruba za pět let. A to je ta nejpomalejší cesta. Studovat a zlepšovat se můžete i intenzivněji a mnohem rychleji.
Nejblíže tomu, jak se učí jazyk malé dítě, jsou ve skutečnosti pacienti rehabilitující po některých cévních mozkových příhodách, které poškodí řečová centra mozku. Mozek je nesmírně plastický, v řadě případů se těžké poruchy dají výrazně zlepšit, ba i zaniklou schopnost použití jazyka se může podařit obnovit. Ale je to nesmírně náročný proces. Můžete jej vidět, můžete jej zažít, ale nejspíš to nebudete chtít. Nechcete se učit jazyk jako dítě.
Mnozí z nás, kteří s cizími jazyky zápasí, ve skutečnosti zápasí se špatnou metodikou výuky. A možná také se svojí vůlí a motivací. Cizí jazyk se může dobře naučit každý, i když ne každému to jde snadno. Jen pomocí frontální metody, drilu a doplňovacích cvičení to ale není ideální. Existuje spousta efektivních a zábavných technik a aktivit, které nabízí moderní komunikativní metodika výuky. Je řada možností, jak být cizímu jazyku zábavně vystaven i mimo výuku a hodně se tím naučit. Umělá inteligence dokáže být pomocníkem i v učení cizího jazyka. Dobří lektoři a kvalitní jazykové školy toto vše využívají. Nejde to ale popsat krátkým heslem. Zato naučit se jazyk bez námahy jako dítě, to zní jedinečně a úderně. Je to ale jenom prodejní slogan, nic víc. Nevěřte mu.