Při firemní výuce jazyků se společnosti často musí potýkat s řadou neduhů, které představují problémy na cestě za uspokojivým výsledkem. Které to jsou? A jedná se o nutné zlo, nebo je možné se jim vyhnout? Vytipovali jsme pro vás největší strašáky firem při jazykovém vzdělávání. Komentář přidal majitel jazykové školy Glossa, která zajišťuje výuku ve firmách již více než 20 let.
Strašák č. 1 – Fluktuace lektorů
Při výuce jazyků rodilými mluvčími musí firmy často čelit tomu, že jejich lektor má cestovatelské sklony a může se stát, že po půl roce v Česku vyrazí do světa za novými zážitky. Po něm pak do firmy přichází nový lektor, který už jinde byl a teď se těší na místní pivo a výuku. Ale jak dlouho zůstane? „Přestože to s expaty nebývá lehké, je možné tento problém eliminovat. Už při nastavování nové firemní výuky vybíráme vhodného lektora také podle toho, zda je v Česku usazený, anebo jsme s ním domluveni na dlouhodobé spolupráci,“ vysvětluje David Dvorský, majitel Glossy.
Strašák č. 2 – Absence hmatatelných výsledků
Zaměstnanec je za kurz rád a s výukou je spokojen. Jazyk ovšem při své práci využívá v podstatě stejně jako dřív a zlepšení není vidět. „Nejdůležitější je stanovit konkrétní a zároveň dosažitelné cíle, tedy očekávané výsledky pro jednotlivé pozice či konkrétní zaměstnance. Současně je nutné si závazně říci, do kdy mají být splněny a především, jak bude jejich dosažení ověřeno. To je dostatečně motivující i pro školeného a výsledky pak bývají o poznání lepší,“ popisuje své zkušenosti David Dvorský.
Strašák č. 3 – Nedostatečný servis
Bohužel klasická situace, kdy spolupráce mezi firmou a jazykovkou již běží a škola přesměruje svoji energii od péče o zákazníka jinam. „Dobrá jazyková škola nemůže být jen agentura, která dodá lektory, ale pak už se nestará o ně ani o zakázku. Pokud chcete být spokojeni, vyberte si dodavatele, který dbá o profesní rozvoj lektorů, kontroluje je hospitacemi a zakázku řídí z odborné i organizační stránky. Prověřte si proto reference i zázemí dané školy,“ doporučuje David Dvorský.
Strašák č. 4 – Slabá administrativní podpora
Nedílnou součástí služeb jazykové školy musí být kvalitní administrativní podpora. Tím víc, čím větší zakázka je. I zde se ale služby škol nezřídka velmi liší. „Zásadní jsou podklady ke dvěma hlavním otázkám: jak se naplňují cíle vzdělávání a za co přesně zákazník platí. Data by měla být zpracována elektronicky, optimálně přístupná zákazníkovi kdykoli přes internet – od docházky přes výsledky testů, přehledy hodin, po rozepsání na nákladová střediska. Personalista nemá výuku organizovat, ale kontrolovat práci dodavatele na základě těchto podkladů,“ uzavírá David Dvorský.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně Nutné Cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Výkonnostní a analytické cookies
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!